onsdag 23 september 2009

Anni musdödare och vakthund...

Här läser vi bok tillsammans. Anni och lilltjejen.

Hej på er! Fick ett kul mail från Halmstad om livet med Zsa-Zsa (Anni). Här kommer delar av det.

"Jag glömde berätta i telefonen att Anni är en utmärkt katt!!!.. "mushund".. Som jag kanske berättade, så var vi 5 veckor i torpet i Finland i somras och under tiden hon tog livet av 3 möss (husmus..) som hade kommit in mitt i natten för att äta våran mat.

Så skönt, jag behöver ingen katt!! Hon hade bara dödat mössen, rent och snyggt, ingen blod, ingenting, antagligen hade hon hoppat på dem, eller en lite mindre sannolik teori är, att mössen kom in och tänkte "gu’ va’ skönt, att få komma in och äta lite dumma människornas underbara mat, inga katter, inga ugglor.. shh, vad var det där… hörde jag någon smyga i mörkret, inte är det de stora klumpiga människor, de sover ju som björnar på vinter… MEN VA’ TUSAN ÄR DET DÄäääääh…" och så dog mössen på skräcken när de såg Anni the Dog….

Det känns jätteskönt att ha henne här som bästis och vaktis. Calle är bortrest igen (i Kina 3 veckor) och det är mörkt ute. Vi hade i våras, en objuden gäst i trädgården mitti natten. Vi vaknade av att Anni började morra (hon sover vid mig på golvet i sovrummet) och var väldig alert. När jag tittade ut, så satt det par helt främmande människor på vår altan (trädgården är helt inhägnat med 1,8m högt plank, så de måste har öppnat porten för att kunna komma in… inget misstag..) och rökte cigaretter.. När jag frågade vad de höll på med, så fick ja bara svaret typ " go f… yourself…" och snäll som jag är så sa jag, att de har exakt så mycket tid på sig, att gå i väg, som det tar mig att komma ner och släpa hunden ut, (vid det lagen skällde Anni redan inne i sovrummet, och hon hade absolut mäktig röst..).. och se och häpna, killarna fick fart på benen… efter det har vi inte haft något mer oinbjudet besök mer än till utedörren, men vissa typer av "säljare" verkar inte bli så glada när de hör skallet av min "farliga, jättestora, blodtörstiga vakthund ;) " det farligaste Anni nog skulle göra, är att skicka deras öron rena…. Vi har lagt en lite ändrat skylt vid porten, där det står " varning för hunden, NÄR hunden anfaller, skrik inte, ligg stilla ansiktet mot marken och vänta tills hjälpen kommer! " (porten ligger inne i infarten så man kan inte läsa den från gatan ). Alla som känner Anni, vet ju att hon är världens gosigaste flicka, farlig för möss – JA, människor – Nja, om de inte har tvättat öron :) och inte vill att de skall djuprengöras heller…. "

Ja lilla Anni verkar ha fattat att hon är en riktig Wheaten, en gårdshund som vaktar och skyddar sin flock samt håller rent från skadedjur ! Bra jobbat Anni !!!

Mamma Cookie har också låtit som en 50 kg vakthund några gånger, när någon har bankat på något utanför huset sent i mörkret... Man blir förvånad över att en så liten hund, plötsligt kan få ett SÅÅÅ mörkt skall...
Anni spanar...

Fina tänder !

1 kommentar:

Åsa sa...

Lika söt fortfarande!!!!
Kram från pappaDingo