lördag 12 september 2009

Mentalbeskrivning (MH-test)

Idag har jag och vovvarna haft en milt sagt ovanlig dag. Vi har gjort så kallat MH-test. Ett test som tagits fram för brukshundarna, men som naturligtvis är lika intressant för oss som håller på med avel eller vem som helst som vill veta mer om sin hund. "Ska du göra det där som går ut på att skrämma hundarna" sa maken innan. Men det är mer än bara skrämma hunden. Man mäter kriterierna, kontakt, lek, jakt, intresse, hot, nyfikenhet, aktivitet, rädsla och skott. Det står mycket intressant om hur det går till och vad de olika värdena står för på rasens hemsida:

http://www.swtk.se/swtk_2/

Gå in på fliken rasen och välj där mentalitet, så finns det mycket intressant att läsa.

Först testas kontakt, hunden får hälsa och blir klämnd och känd på. Föraren leker med en trasa tillsammans med den som går med, för att kolla hur hunden reagerar om den vill vara med, dra och gripa i trasan.


Här testas hur hunden reagerar när man bara står och är passiv i 3 minuter, om den kan koppla av eller blir orolig. Jag får inte ta ögonkontakt eller prata med hunden.
Här det en trasa som går på en lina som man testar om hundarna vill jaga. Vi har tränat massor på att de inte får sticka iväg, utan mitt OK. Så ingen av dem jagade...


Här far en overall upp ur marken när man passerar. Zaphira hoppar åt sidan, men ingen större rädsla. Hon kom snabbt igen. Mamma Cookie skällde på den.


OK matte är inte du rädd så går också jag förbi.


Nu bryr hon sej inte alls om overallen.



När man passerar denna station far ett skramlande lock och en kedja över en bit plåttak som ligger i lådan. Inget som de blev speciellt rädda för.

När Zaphira på eget initiativ gått fram och undersökt lådan med skrammelsakerna fick jag berömma henne.

Några spöken kommer smygande över åkern. Mycket mystiskt sådana har vi inte i våran skog, tycket hundarna, men de var inte så läskiga. Zaphira blev rädd först, men mamma Cookie var oberörd. Jag tror inte på spöken sa Cookie, jag tror det är en gubbe i...

Jag får ta av huvan på spöket. OK nu kan jag hälsa på honom tycker Zaphira.


En ny lekstund efter spökena. Zaphira leker gärna med trasan, men mamma Cookie har växt ifrån trasor. Hon vill hellre ha en levande ekorre eller en råtta. Dem kan tänka sej att jaga.

Sista momentet är skott. Zaphira blev rädd så hon fick sluta där. Men Cookie var helt oberörd både under lek och då jag vara stod bredvid, ingen reaktion för skott.


MH-test pågår står det vid skylten. Det här var väl inget matte, säjer Cookie...


Här kommer en trevlig dam och ger mej godis, "se på mej jag kan vinka" säjer Cookie.

Jag rekommenderar alla, som kan få möjlighet, att göra ett MH-test. Det är jätteintressant. Men det är svårt att få en plats när brukshundsklubbar arrangerar. Kolla med terrierklubben, där fick vi plats. Tack alla för idag!

Inga kommentarer: